Ilska mot sitt barn

Igår var jag så arg att jag kokade. Aldrig har någon eller något kunnat göra mig så arg tidigare. Och när man tror att man inte kan bli argare, ja då är det just precis vad man blir. Orsaken? Min älskade, underbara dotter. Ingenting kan göra mig så lycklig som hon. Men ingenting kan heller göra mig så fly förbannad som den ungen gör ibland.

Gårdagen var allmänt kass. Misstag som gjorts när man varit ledig, hamnade på mitt bord att reda upp. Det var månadsskifte med allt vad det innebär med fakturor och reserveringar och jag hade en dundrande huvudvärk. När jag då stressat för att hinna hämta den lilla på förskolan så ville hon absolut inte gå hem. hon dansade runt i sin prinsessklänning och lekte med rosa lego (tydligen finns även det för tjejer nuförtiden...). När hon förstod att hon måste ta av sig klänningen som ju trots allt tillhör förskolan blev hon tokigt arg och gömde sig under bordet. Jag hade tålamod ganska länge måste jag erkänna och fick till slut ut henne från bordet och ut henne ur klänningen ganska lugnt, men det tog tid. Jag var hungrig och med huvudvärk och ville bara hem. Men när vi väl sagt hejdå till fröknarna och skulle klä på henne ytterkläderna så var det tvärstopp. Hon vägrade allt. Hon skulle inte gå, inte ha jacka, inte ha skor, inte ha mössa. Hon slet och skrek och gömde sig var helst hon kunde. Till slut blev jag så förbannat arg att jag tog ungen i famnen utan varken mössa eller skor, medan hon sparkade och skrek. Inte mitt stoltaste ögonblick som mamma, men vad i hela friden ska man göra? Hade hon fått bestämma hade vi aldrig kommit därifrån och vad barn faktiskt måste lära sig är att det inte är de som bestämmer.

Jag är absolut inte en sådan som bestämmer för bestämmandets skull. Maja får göra ganska mycket och hon är en fantastiskt duktig tjej. Men hon får inte bestämma allt. Det fungerar inte.

På vägen hem skulle ungen plötsligt ha sin skor igen naturligtvis. "Mamma jag vill ha mina stövlar" skrek hon gång på gång. Efter en stund gav jag med mig och satte ner henne och tog på ena stöveln. Den andra ville hon plötsligt inte ha. Då brast det igen vill jag lova. Upp med henne och raka vägen hem i sängen. Jäklar vad hon grät och jäklar vad jag var arg. En stund senare var allting frid och fröjd igen. Vi hade lugnat oss och hade kramats och blivit vänner igen. Då är hon världens finaste och mest underbara tjej. Och oavsett om hon är arg eller glad, lugn eller tossig så älskar jag henne över allt annat, alltid.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Åh..kan bara tänka mig hur det där kommer att bli. trots alltså. A är ju ett år nu och har börjat lite smått ( typ slänga saker i golvet och genast börja gallskrika om vi inte plockar upp sakerna, gallskrika - igen - om han tex inte får låna fjärrkontrollen etc ) att testa oss. Jobbigt - vi försöker sätta vissa gränser redan nu, för annars lär han ju bli pissjobbig sen. :-o Men svårt som sagt. Ibland blir man GALEN på di där små. ;-) Fast man älskar dem ju så det gör ont..såklart. :-D

2008-01-03 @ 21:32:53
URL: http://litenarvid.blogg.se
Postat av: Maria

Du är inte mer än människa. Jag förstår dig helt klart.. Jag är på dagis nu för tiden o man får verkligen ha tålamod när det gäller barnen

2008-01-04 @ 00:03:14
URL: http://www.mariachen.blogg.se
Postat av: Therese

Eftersom jag inte har barn så är jag expert på barnuppfostran :-) och jag tycker du gjorde helt rätt. Om ungen inte lyssnar så är det bara att plocka upp henne och sluta resonera. Jag tycker du kan vara stolt! :-)

2008-01-04 @ 08:24:53
URL: http://kdchicks.blogg.se
Postat av: Magdalena

K: Mmm ibland undrar man vad man gett sig in på. Vad lätt livet var tidigare liksom. I en mikrosekund. Sedan smälter man totalt och undrar snarare hur man överlevde utan dem innan. Jag ska trösta dig med att den mesta tiden är hon lika go och glad och charmig som vanligt. Men de här trots/tvärtom perioderna tar på krafterna... ;)

Maria: Jasså du har bytt katterna mot barn? :) Ja tålamod är a och o när det kommer till de små liven.

Therese: Åh tack! Vad glad jag blir. Lite så kände jag faktiskt själv. Inte stolthet alltså utan, vad ska man göra? Jag kan ju inte sitta på förskolan i timmar och förklara för en 2½ åring att hon ska gå hem. Det vet hon ju. Hon testar ju mig bara.

2008-01-04 @ 08:44:15
URL: http://makane.webblogg.se
Postat av: sandra (norpan)

haha ungar är underbara.
Lucas har nog kommit in i sin första trots nu med.
Hans humör vänder på 1 sek och från att varit hur glad som helst till att bli ett monster som ligger på golvet o skriker tills han tappar rösten *puh*.
Du gjorde helt rätt i din situation ska jag säga, hon testar ju dina gränser till max.
kram till er

2008-01-06 @ 15:06:30
Postat av: Magdalena

Åh Sandra! Stor kram till er allihop. Vi måste ses snart igen tycker jag. Och vi måste ju planera den där IRL träffen för våra miragare. Ja de där små liven tar på krafterna, men de ger ju kraft också. :D

2008-01-07 @ 14:45:47
URL: http://makane.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0