Raindrops keep falling on my head

Idag är det ett så vidrigt väder att jag på allvar funderade att vända hem när jag var på väg till tåget. Det blåste och regnade och det var kallt och blött. Men jag trodde inte min chef skulle godta att jag inte kom till jobbet pga vädret så det var bara att traska vidare. Dock funderade jag på var gränsen går. Den där dagen, 17 november 1995 när det var snökaos här på västkusten och skolorna stängde... Då var jag redan påklädd och skulle gå till skolan. Men mamma och pappa stoppade mig. Önskar det kunde komma en sådan där dag igen. Hur fantastiskt var inte det att vara ledig en dag mitt i veckan hela familjen. Jag och min ena syster var ute och åkte pulka och sedan hade vi och pappa Star Wars maraton. Härligt!
image203
Googlade snökaos och det var det här som dök upp.

Längtar faktiskt efter snön. Nu är advent snart här och eftersom jag inte arbetar som brevbärare i år kommer jag att kunna njuta av snön helt och fullt. Minns att jag på mammaledigheten insåg att jag inte kunnat njuta av snön på flera år pga mitt jobb som cyklande brevbärare. För det kan jag berätta... att det är inte kul. Men i år får det gärna komma mycket snö och vara under hela december så vi kan åka pulka, bygga snögubbar, snölyktor och andra härliga vinterlekar.

Översättare

Jag har börjat översätta en bok. Jag har nämligen insett att det vore ett fantastiskt bra jobb för mig. Och min kära syster tipsade mig om att sätta igång och översätta och sedan skicka in med ett genialt följebrev, så kanske man kan få en chans hos något förlag? Drömmen vore ju förstås att översätta tv-serier. Tänk att få jobbet att översätta Gossip girl när den kommer till Sverige. Tänk att jobba med att titta på tv-serier...
Men att översätta en ungdomsbok eller en Chick-lit skulle vara fantastiskt roligt. Så just nu håller jag på med en av det sistnämnda slaget. Tog helt enkelt en engelsk pocket jag hade hemma för att känna på det. Det är fantastiskt roligt, men svårt eftersom det är mycket brittisk slang i den. Här får ni iallafall ett litet exempel:

" Vince log och lekte med idén att ljuga, bara för att tillfredsställa sina vänner, men sedan tittade han på Natalies mjuka ansikte, strålandes i de tända ljusens sken, med en kärleksfull arm runt sin onyktre make, och då bestämde han sig för att berätta sanningen.


'Natten jag förlorade min oskuld,' började han 'var den mest fantastiska natten i hela mitt liv.'


Det var en sekunds tystnad som bröts av Tom. 'Äh, kom igen,' sa han. 'Ingen njuter av att förlora oskulden.'


'Men det gjorde jag,' sa Vince lätt. "Det var perfekt. Bara - perfekt.'


Hela gruppen tystnade när de absorberade det okonventionella uttalandet. Männen såg en aning besvikna ut, medan kvinnorna runt bordet nyfiket tittade på honom.


'Fortsätt då,' sa Claire. 'Berätta för oss. Vem var det?'


'Det var en flicka jag träffade i Norfolk. När jag var 19. Hennes namn var Joy.'


Napp till tomten

Jag har pratat en del med Maja om att sluta med napp. Hon är inte riktigt redo, men hon vill gärna vara det. Det är så tydligt hur hon vill vara en stor tjej. Hon ber att få ta av sig blöjan för att kissa på pottan (inte varje gång, men ibland), hon vill torka sig själv när hon bajsat i blöjan (inte helt skojigt eftersom det lätt blir något kladdigare än tänkt, men hon får hjälpa till iallafall) och när vi var på Tomtarnas värld på Jul på Liseberg i söndags så kunde man lägga sina nappar i en skål till tomten. Jag frågade Maja återigen om hon ville ge sina nappar till tomten och hon tog snabbt nappen ur min hand och kastade den i skålen. När hon såg att jag hade en till så ville hon ge den också. Jag förklarade för henne att isåfall har hon ingen napp sedan. Hon funderade en stund och sedan kastade hon i den nappen också. Min stora stora flicka! När hon frågade efter nappen en stund senare så sa jag att "Du gav ju den till tomten, det kommer du väl ihåg" och då nöjde hon sig med det. För att det inte bara skulle kännas som ett stort hål i min stackars flicka (som är så napptokig att hon helst vill ha 5 st jämt) så fick hon välja ett gosedjur på liseberg.

Vi har fortfarande nappar hemma, men hon accepterar numera att vi gett "dagnapparna" till tomen så att hon bara ska ha napp när hon sover. Världens bästa tjej. (kortet är nog ett halvår gammalt dock.. har inget nyare på jobbet)

image202


Jul

Jag älskar julen. Jag älskar faktiskt allting med julen. Allting förutom stressen att åka runt. Jag vill vara på ett ställe. Jag är bortskämd med att ha fått vara på ett ställe hela julafton sedan jag föddes. Så när jag träffade Andreas och man skulle hinna med så mycket mer så blev plötsligt jul inte bara lugnt och trivsamt, det blev lite stessigt också. Men det blev bättre än jag trodde. Inte samma lugn som det hade varit tidigare, men samtidigt väldigt trevligt med mat och julklappar på 3 ställen, istället för 1. Samtidigt så går man ju miste om alla trevliga stunder där man bara pratar eller spelar och njuter av julafton. Jag har en plan som jag ska föreslå för min make... men jag tror tyvärr inte han kommer tycka om den.

image200image201

Iallafall så kommer jag till helgen att börja pynta lite. Ljusstakar och stjärnor ska upp, och jag kommer nog inte kunna låta bli att ta fram lite tomtar. Maja älskar tomtar och älskade Tomtarnas värld på Liseberg. Hon... nej... detta förtjänar ett eget inlägg...

*skäms*

På något vis hade jag 14 unika besökare i måndags. Hur går det till när jag uppdaterar den här bloggen lika ofta som det snöar här i göteborg...?! Men jag tackar och skäms. Jag lovar gång på gång att bättra mig, att försöka ge er något roligt att läsa, men glömmer likt ... PIP av det. Iallafall så har jag idag en stor lust att blogga. På något sätt känner jag mig alltid mer motiverad att skriva roliga blogginlägg när jag läser älskade Kerstins blogg. Och eftersom hon gjort typ 6 inlägg sedan igår så kom lusten farande till mig.

Livet går sin gilla gång. Jag jobbar och önskar att jag slapp. Jag umgås med Maja och Andreas och önskar att jag fick göra det mer. Jag spenderade helgen med mina systrar på Säröhus och det var fullkomligt underbart! även om vi önskade att de hade haft en bubbelpool istället för 4 mycket små suspekta bubbelkar. (Nej, vi provade dem inte, mängden folk där gjorde att det kändes som om man var i Åby simhall fast med mysigare belysning och varmare vatten.) Det kommer definitivt att bli en tradition, vi 3 tjejer utan barn och män. Vi insåg att vi inte träffats någon längre stund bara vi 3 sedan Maja föddes ( 2½ år). Innan dess var vi en trio jämt och ständigt. Men att en bor i sthlm och vi andra 2 har små kids gör ju att allting blir mer komplicerat. Så nu, systerhelg minst en gång om året.

image199
Inte riktigt Åby simhall... men lägg till 50 pers och barn som plaskade och flyt"korvar" så kändes det inte riktigt så stämdningsfullt som på bilden. Men det var fantastiskt härligt!

Dollhouse

Joss Whedon tillbaka till tv'n. Jag valde rätt tillfälle att dyka in i Whedonverse när en sådan här nyhet kommer precis när jag är klar med Buffy. När dessutom huvudrollen ska spelas av Eliza Dushku (Faith i Buffy & Angel) så undrar man ju om man drömmer. Dessutom kom rykten idag om att James Masters (Spike i Buffy & Angel) kan komma att få en roll!

Läs mer på fansiten Dollverse som redan kommit upp.

image198
Picture borrowed from www.dollverse.com

tv-serie strejk

Som väl de flesta vet så strejkar varenda manusförfattare i USA för sin rätt till del av intäkter för DVD försäljning och sådant. Det kan komma att innebära att vi i början av nästa år (vi som följer tv-serier i USA takt) inte kommer ha några tv-serier att se förutom Lost och 24 och andra som börjar midseason och som redan är avsnitt skrivna på. Det får också direkta konsekvenser för talkshows som t.ex. Leno och Letterman som skrivs dagligen. De får direkt tas ur tablån och ersättas med något annat.

Ytterligare en lista

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4 - vad står där?
Det närmsta jag kommer en bok på jobbet är en Gula sidorna; Gymnasiesärskola, se Slottsbergsgymnasiet

2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
Fönstret ut till Lagerhallen

3. Vad var det senaste du såg på tv?
Desperate Houswifes igår

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är.
typ halv 2

5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Kollegors prat

6. När var du ute senast och vad gjorde du då?
När jag gick till jobbet imorse. Eller menas det ute som i ute och festade?

7. Vad tittade du på innan du började svara på den här?
Hmm... kollade runt på lite bloggar

8. Vad har du på dig?
Svarta jeans, svart top, brun tjock kofta, underkläder, strumpor och truckskor

9. Drömde du något i natt? I så fall - vad?
Inte vad jag kan minnas

10. När skrattade du senast?
Åt Californication igår

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?
Reklam för företaget jag arbetar på

12. Har du sett något konstigt på sistone?
Konstigt? Nej.

13. Äru snygg eller?
Ja

14. Vilken var den senaste filmen du såg?
Knocked up, fast jag har inte sett klart hela tyvärr

15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?
En jorden runt resa för mig, min familj och vänner som vill följa med, ett hus och skänka pengar till cancerfonden

16. Berätta något om dig själv som folk inte känner till?
Det är ju frågan om det finns något som folk inte vet som jag vill skriva här... Att jag tuggar tuggummi just nu? ;)

17. Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till
politik, vad skulle de vara?

Som Överkonstapel Bastian säger i Kamomilla stad; "Man ska inte plåga andra, man ska alltid bjuda till, men för övrigt kan man göra vad man vill." Jag skulle se till att alla lever efter det.

18. Tycker du om att dansa?
Absolut

19. George Bush?
Är inte värd att omnämnas.

20-21. Vad skulle dina barn heta, pojke respektive flicka?
Min flicka heter Maja. Skulle jag få en till skulle jag gärna döpa henne till Matilda eller Stella, eller kanske Mina. En pojk skulle få heta Elis, Isac eller Hector kanske... killnamn är otroligt svårt att komma på.

22. Skulle du nånsin överväga att bo utomlands?
Jag hade tagit med min maken och dotter och flyttat imorgon om de möjligheterna fanns. :)

24. Vilka fyra personer vill du ska svara på de här frågorna?
4 som vill. :)


Lånad av fiian

OMG LOL

Lekte i Karazhan i onsdags. (För er som känner sig helt bortkomna så är detta ett ställe i World of warcraft). Hade sånt flyt så jag vågar inte tänka på det själv. Har gått och längtat efter en dagger så jag kan specca mutilate igen eftersom det är sååå mycket roligare än combat (även om combat är makalöst bra rent skademässigt). Så dödar vi då Mr big boss, prinsen och har droppar BARA tjuvloot. Först hans UNDERBARA dagger Malchazeen. Dreggel! Och jag rollar hem dem! Wow. Passar på den ljuvliga ringen, men när hans underbara t3 hjälm också droppar... ja då MÅSTE jag bara rullla, och rullar hem den med! Det där är lycka i sin underligaste form. När man rullar hem något riktigt fint i ett dataspel. Egentligen gör det ju ingenting i livet bättre, men just där och då så fylls man av lycka. Härligt.
Kolla in mig här.

Alltså head och main hand vapen som är nytt. Min OH är ju riktigt usel nu (hade arena 2 svärd OH innan.... känns lite tungt att lägga den i väskan.) men det ska jag försöka ordna snart.

Så nu får det räcka med datanördheter för idag. Nu ska jag surfa till Buffyforum och njuta av alla underbara människor där. ;)

RSS 2.0