yrkestest

Maja hade gjort ett yrkestest och länkat till på sin blogg, och testtokig som jag är gick jag in direkt och vad ska jag bli....?

Jo reseledare. Förvisso inte vad jag hade tänkt, men det är åtminstone rätt bransch. Och jag blev faktiskt imponerad av att de av de rätt fåniga frågorna fick fram såpass mycket av vad jag skulle passa som. En organisatör är verkligen vad jag är. Och någon säsong som reseledare kanske hade varit roligt. Men annars är det resekonsulent eller reseproducent jag vill bli. Det stod också att jag skulle passa på PR byrå eller Reklambyrå och det låter ju väldigt trevligt.

Ur Arbetsförmedlingens beskrivning av Resebyråtjänsteman och alla olika tjänster;
"Hos researrangörerna finns resebyråtjänstemän som planerar de resor som företaget ska sälja. Då kan man kallas för reseproducent eller resekonsulent. Som producent/resekonsulent besöker man nya resmål, förhandlar med transportföretag och hotell om priser och andra villkor och skriver avtal. Man kan också sammanställa resekataloger, tidtabeller och broschyrer vilket oftast sker i samarbete med reklamfolk och marknadsförare. "

En resekonsult är tydligen det här;
"Det finns resebyråtjänstemän som ansvarar för reseverksamheten hos enskilda företag. De informerar, ger råd och tar fram individuella resor eller gruppresor för företagets medarbetare. De kan ha titeln resekonsulter."

Låter inte heller fel. Det är verkligen skönt att ha hittat rätt. Det är ändå 8 år sedan jag tog studenten så det var väl på tiden. :)


Kommentarer
Postat av: Mogan

Jag är också imponerad av att de lyckades hamna såpass rätt utifrån de frågorna. Psykolog är trots allt nåt jag har tänkt på. Fast min mamma är socionom och att bli psykolog skulle kännas som att det var allt för nära hennes yrke. Jag vill inte gå i hennes fotspår utan hitta min egen väg liksom.

Det är ju inte lätt att komma på vad man ska bli när man blir stor. Reseproducent låter kul och åtta år efter studenten är ändå inte så lång tid.Det får vl ta den tid det tar innan man hamnar rätt. Jag tycker
bara det är bra att man gör många olika saker innan man satsar på det man verkligen vill.

2008-04-03 @ 15:55:15
URL: http://tvtillfrukost.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0